Demos immersiver Medien-Produktionen

3D Audio / Video vom Forschungslabor zur Praxis

Produktionen, Methoden und Tools

Inhalt:

Dipl.Ing. Ralph Kessler gibt einen kurzen Überblick über seine letzten 3D Produktionen. Anhand von Beispielen aus dem Bereich (immersiver) Live Beschallung einer großen Orchestergala und Recording für LiveTV und BluRay wird kurz auf Verfahren und verwendete Tools eingegangen. Hör-Beispiele einer noch unveröffentlichten Planetariumsshow (3D Audio wird dort mehr und mehr zum Standard) und der Upmix des Original (Mono-)Films der BluesBrothers für eine neue erweiterte BluRay Fassung können ebfls. vorgeführt werden.

Neue Erkenntnisse aus der eigenen Forschung im Bereich der Virtuellen Akustik werden mit der Praxis abgeglichen und den Teilnehmern praxisnah vorgestellt. Insbesondere auf Tücken, Chancen und Risiken bzgl. der „Konvertierbarkeit“ von 3D Formaten wird eingegangen und kann mit den Teilnehmern diskutiert werden.

Im 2ten Teil der DEMO werden aktuelle 3D Videoproduktionen für Internetformate vorgestellt. Ein Experte der Video Produktionsfirma wird anwesend sein und auf Erfahrungen mit der neuen Technik eingehen.

Vita:

ABOUT PINGUIN:

The brand PINGUIN Ing.Buero was founded by Ralph Kessler and Antje Westerhoff in 1989. They offer consulting and R&D engineering services as well as technology licensing for pro audio manufacturers and broadcasters. An own R&D lab ("Acoustical Holodeck") in conjunction with a mixing and mastering studio was installed 2002 in Hamburg, where also supervision of Master thesis projects in cooperation with several universities took place. The main research topic since 25 years is the analysis, visualisation and generation of multidimensional sound fields. Under the current published products is the PINGUIN Audio Metering Software, Auralisation Tools for 3D_Audio, Environment Simulation Tools, libraries of acoustical fingerprints in 3D (used in a lot of reverb devices for music and games by different manufacturers) and last not least one upmix patent (“Auromatic, used a.o. in the new HiEnd Audio option of Porsche’s car models “Panamera” and “Cayenne”).

Among the former mastering references are awarded and nominated CDs like Paul Anka, Ensemble Moderne, Helene Fischer Xmas CD and TV show (2.0+5.1) as well as the libanese composer Ziad Rahbani / Fairouz.

Since 2002 they also conduct project planning of the audio/media systems of complex international gala shows; including the PA system, A/V recording for DVD and global Live TV transmission for the armenian KOHAR orchestra. 500 “All time Armenian favourite” songs were edited, recorded and mixed in stereo , 5.1 and recently 9.1.
Virtual acoustics technology was applied in 2015 to convert the acoustics of a multi purpose exhibition hall in Beirut into a highest-class concert hall with 2200 seats.